Meelwormen als complete vogelvoeding

Meelwormen kunnen voor de meeste insecteneters geprepareerd worden tot een volwaardig hoofdvoedsel, mits zij op de juiste manier gevoerd en behandeld zijn voor onze vogels. In dit artikel wil ik jullie graag vertellen hoe wij bij Avis Cibum onze meelwormen omtoveren tot een volwaardige voeding voor onze insecteneters.

Nieuwe meelwormen bevatten veel oude slechte voeding en moeten daarom eerst zich ‘schoon’ kunnen eten alvorens we ze voor onze vogels gebruiken. Zelf zet ik mijn nieuwe meelwormen in bij binnenkomst in kisten met zeefbodems zodat alle ontlasting weg valt in een andere kist. Over de meelwormen gooi ik een flinke laag zemelen en geef ik wat schijfjes groente als wortel, appel of aardappel (rauw) zodat ze ook wat vocht op kunnen nemen. Ook kun je er nog wel is een plak oud brood bij in leggen, maar ga hier spaarzaam mee om. Brood bevat veel zout wat via de meelwormen weer in de vogels terecht kan komen. Een plak brood per halve kilo meelwormen per week is in mijn ogen prima te doen.

Na 2 tot 3 dagen op deze voeding heb je vervolgens mooie ‘schone’ meelwormen maar deze meelwormen bevatten nog te weinig voedingsstoffen voor onze vogels. 3 dingen die meelwormen doorgaans te weinig bevatten zijn:

• Vitaminen
  • Calcium
  • Vocht

Je kunt je voorstellen dat de meelwormen die wij kopen niet de allerbeste voeding gehad hebben. Meelwormen zijn echte ‘kilo knallers’ en moeten voor zo weinig mogelijk kosten gekweekt worden. Daarom is een meelworm niet te vergelijken met een rups of een ander insect die in de natuur wekenlang van het mooiste bladgroen heeft kunnen eten. Een rups bouwt door deze goede voeding een heel andere vitamine en mineralen gehaltes op in zijn lichaam dan een meelworm. Wil dit zeggen dat meelwormen geen complete voeding kunnen zijn voor onze vogels? Nee! Met de juiste behandeling kunnen vrijwel alle insecteneters zonder problemen op meelwormen gehouden worden.

Door een vitamine rijke voeding aan je meelwormen te geven, voor je de meelwormen aan de vogels voert, kan je zorgen dat de gehaltes vocht, vitaminen en mineralen aanzienlijk hoger worden in je meelwormen. Zelf maken wij een voeding die bestaat uit: 1 kopje havermout

• 1 Mok Havermout
  • 1 Mok Zemelen
  • Wat groenvoer zoals appel, wortel, boerenkool of wat onkruid als paardenbloemblad
  • 5 gram kalk (CalciPro van Avis Cibum)
  • 5 gram Multivitamine poeder ( Multipro van Avis Cibum)
  • 2 gram Tagetes (Natuurlijke kleurstof uit afrikaantjes)
  • 2 gram vitamine B complex poeder

Om de vitaminen etc. af te meten ga ik uit van 1 theelepel is ongeveer 5 gram, Tagetes en Vitamine B complex gebruik ik dus een halve theelepel van.

Allereerst meng ik de vitaminen samen met een half kopje water door de havermout heen. Dit laat ik even intrekken tot de havermout een vochtige klomp is waar alle vitaminen door heen zitten. Vervolgens voeg ik het groenvoer en de zemelen toe en mix dit alles in de keukenmachine tot een rulle massa. Qua structuur moet het ongeveer zo rul zijn als eivoer. Deze voeding verstrek aan de meelwormen, 24 uur vóórdat de meelwormen aan de vogels gevoerd worden.

Deze voeding hoef je niet dagelijks vers aan te maken. Je kan het ongeveer 5 dagen in de koeling bewaren, en hier dagelijks uit pakken wat je nodig hebt voor je meelwormen. De hoeveelheid is afhankelijk van hoe verzadigd de meelwormen zijn met andere voeding en de omgevingstemperatuur, maar doorgaans ga ik uit van ongeveer 40 gram voeding per 100 gram meelwormen. Dit hebben ze bij een temperatuur van 20 graden ongeveer in 24 uur weggewerkt!

Voordat de meelwormen aan de vogels gevoerd worden wordt de ontlasting er weer uitgezeefd en gaan er ook nog wat vloeibare vitaminen en insectenstrooipoeder over de meelwormen heen.

Zelf wisselen wij dit af met de vloeibare vitaminen van VitaPro AD3, B-complex, Multivitamine en Calferol. Door enkele druppels vloeibare vitaminen over de meelwormen heen de doen, en dit er vervolgens door heen te roeren, ontstaat er een heel klein filmlaagje vitaminen over de meelwormen. Hierdoor zal het insectenstrooipoeder nóg beter aan de meelwormen blijven kleven.

Natuurlijk zijn er vele wegen naar Rome, maar onze praktijkervaring is dat insectenetende vogels op deze basis voeding heel goed in conditie blijven. Enkele soorten die wij succesvol kweken op deze voeding zijn bijvoorbeeld Bijeneters, Koningsmezen, Tapuiten, Diadeemroodstaarten, Blauwstaartjes en Blauwborsten. Uiteraard worden er in de kweekperiode ook andere voedseldieren bij gevoerd voor de jongen, maar de basis voeding het hele jaar door zijn de boven beschreven meelwormen. De voeding zoals boven beschreven is ook te gebruiken voor andere voedseldieren.